Hälsa & träning

 

En hälsosam livsstil involverar motion, träning och mindfulness. Det är viktigt för kroppen att dagligen få rörelse som gynnar kroppen på många olika sätt. Lika viktigt är det att vara snäll mot det psykiska välmåendet. Träning behöver inte betyda att du ska ta dig iväg till ett gym eller springa ett maratonlopp, utan det kan vara så enkelt som att göra övningar hemma. Vi berättar hur du kan göra det enkelt för dig att göra allting på hemmaplan.

Hälsa och välbefinnande betyder olika för alla, men i grund och botten handlar det om att ha en bra kosthållning, motionera regelbundet och stressa ner. Fysisk träning är inte bara bra för kroppen, utan det håller även igång knoppen eftersom det frisätter hormoner. Ditt psykiska välmående hålls alltså igång samtidigt som du förbättrar kroppens fysiska hälsa. 2,5 timme pulshöjande aktiviteter i veckan rekommenderas för en vuxen människa och det är ungefär 3 pass i veckan. Sedan corona tog sig in i vår vardag blev det svårare att ta sig till gymmet och för många är inte det ett alternativ överhuvudtaget. 

håll igång kropp och knopp hemma!

Såklart behöver du inte förlora kondition, muskler och välmående på grund av en pandemi. Det är nu viktigare än någonsin att hålla igång för att stärka kroppens försvar och detta kan du göra på hemmaplan. I dessa tider med corona är det lätt att känna sig orolig och det är därför viktigt att lugna ner sig själv. Detta går att göra hemma i vardagsrummet med en bra ljudbok eller mindfulnessövningar. Här på hemmalivet.se samlar vi artiklar och information om hur du kan köra ett träningspass i vardagsrummet, göra lugnande övningar för själen och mycket, mycket mer!

I coronatider måste alla bidra till att minska smittspridning, vilket innebär att gymmet inte alltid är det bästa alternativet när det kommer till träning. Du behöver inte alltid använda vikter eller maskiner när du tränar, det räcker med att använda din kroppsvikt