hemmaträning-gymredskap-hälsa

Skippa att gå till gymmet – träna hemma!

Visste du att du egentligen inte behöver åka till gymmet för att få ut resultat av din träning? Allt du gör på gymmet går att göra hemma i ditt vardagsrum – vi berättar vad du behöver tänka på och handla hem.

I coronatider måste alla bidra till att minska smittspridning, vilket innebär att gymmet inte alltid är det bästa alternativet när det kommer till träning. Du behöver inte alltid använda vikter eller maskiner när du tränar, det räcker med att använda din kroppsvikt. Det bästa är att allt du brukar göra på gymmet går att göra även på hemmaplan, både med och utan redskap. 

Träna hemma utan redskap 

I ditt vardagsrum finns tyvärr inte ett fullt utbud av redskap som finns på gymmet. När du tränar utan redskap är det viktigt att vara påhittig och hitta övningar som passar din kropp. Fördelaktigt är att ta hjälp av internet och YouTube där du kan hitta mängder av övningar som passar för hemmaträning. 

Många har fördomar mot hemmaträning för de inte har möjligheten att använda vikter. Faktum är att du kan se mycket resultat av att bara använda kroppsvikt om övningarna utövas rätt. Att träna hemma kan ge lika bra resultat. Kolla upp vilken övning som ska träna vilken muskel, då kan du känna när du gör rätt eller fel. 

För att få starkare muskler när du tränar med kroppsvikt gäller det att utmana kroppen. Oavsett om du tränat innan eller inte är det svårt att säga hur många repetitioner du ska göra av varje övning, utan du måste känna efter själv. Musklerna måste bli trötta flera gånger i rad, alternativt att du utmanar kroppen med hjälp av statisk träning. Det vill säga att du stannar mitt i en övning där musklerna är belastade. 

Gymredskap för hemmet 

Variera din träning med hjälp av några redskap för att hålla den rolig och för att få ut maximalt resultat. Många redskap går att använda till olika övningar, vilket gör att du inte måste handla hem ett lika stort utbud som finns på gymmet. Det är dessutom ett roligt sätt att utöka hemmagymmet på.

  • Gummiband går att använda i övningar för både under- och överkropp. Det sätts antingen runt benen för att ge extra motstånd i övningar som exempelvis squats och donkey kicks. 
  • Hantlar med viktplattor används vanligtvis för att träna armar och rygg, men det går även att lägga dem bak på benen eller på kroppen för extra vikt. Var påhittig och det går att använda både hela hanteln eller viktplattorna för sig i flera övningar. 
  • Balansboll är precis vad det låter, den tränar balanssinnet och flera muskler i kroppen som styr din balans. Placera denna variant på golvet och använd i övningar som är både ståendes, sittandes och liggandes.
  • Stepbräda är en plattform som har många användningsområden. Du kan använda den för att träna kondition under intervallträning eller som bänk för styrketräning. 
  • Yogamatta är bra att ha för övningar som kräver underlag som inte är halt. Mjukt underlag är alltid skönt att ha när du utför övningar på rygg, exempelvis situps eller fällkniven.